GDPR och automated marketing har det varit en del prat om den senaste tiden. Men vad är det egentligen och hur hänger de ihop? I den här artikeln tar vi upp just det.
Vad innebär GDPR?
GDPR står för General Data Protection Regulation och kallas även ibland för dataskyddsförordningen. GDPR är till för att öka säkerheten för invidider och deras personuppgifter. I och med denna förordning blev det en stor förändring gällande hur olika företag kan hantera personuppgifter. GDPR ökade skyddet kring personuppgifter och ökade kraven kring aktivt samtycke.
Hur du kan använda dig av automated marketing
Förenkla din marknadsföring genom automatisering. Med automated marketing kan du planera din tid bättre och vara mer effektiv. Schemalägg utskick av nyhetsbrev och liknande lång tid i förväg. På så sätt kan du hela tiden ligga steget före.
Med automated marketing har du möjlighet att fånga en kund eller potentiell kund vid exakt rätt tillfälle. Du kan exempelvis se till att ett mail skickas ut när en kund klickar på något speciellt på din hemsida eller liknande.
Börja använda dig av en plattform för automated marketing
Med en plattform som exempelvis Paloma kan du få mer tid över till annat och samtidigt göra ditt arbete roligare. Designa snygga nyhetsbrev med enkla funktioner som sparar tid. Planera utskicken och schemalägg allt så att det skickas ut automatiskt vid exakt rätt tid.
En digital plattform gör att du får en smidig överblick över alla delar och enkelt kan ha kontroll. Du kan även samarbeta med medarbetare och använda plattformen från flera olika enheter, vart du än är. Det enda du behöver är en internetuppkoppling.
Hur GDPR påverkar automated marketing
Aktivt samtycke har en inverkan på automatiska utskick. Du kan exempelvis inte skicka nyhetsbrev till personer som inte godkänt din marknadsföring. Personerna behöver ge ett aktivt samtycke till att få dina nyhetsbrev och att du hanterar eller sparar deras personuppgifter.