Leadsgenerering är ett mycket smart sätt för företag att få fler kunder. Det är enkelt, logiskt och funkar med hjälp av exempelvis CTA. I den här artikeln tar vi upp hur du på bästa sätt kan använda call to actions för en effektiv leadsgenerering.
Kort förklaring av CTA och leadsgenerering
CTA står för call to action och kan vara en knapp eller en länk på exempelvis en hemsida, i ett nyhetsbrev, ett mail eller på sociala meder. En CTA är en uppmaning till en specifik handling och är ett bra sätt att få en potentiell kund att agera. En CTA kan exempelvis handla om att köpa något, registrera sig för något eller läsa mer om något ämne.
Hur du använder CTA för din leadsgenerering
När en besökare klickar på din CTA hamnar de på den landningssida eller liknande som du valt. Där uppmuntras de ytterligare till någon viss handling och får mer information för att kunna fatta ett beslut. Det här är ett viktigt steg i din leadsgenerering.
Det är ofta en bra idé att den potentielle kunden måste ge någon viss information för att de ska få landningssidans mall, erbjudande, e-bok eller något annat. Ofta brukar det handla om en e-postadress. Då kan företaget om de fått samtycke skicka e-postmarknadsföring vilket är bra för leadsgenereringen.
Rätt placering är väsentligt
Se till att du placerar dina call to actions på rätt ställen. De ska vara där en potentiell kund behöver de, där de känner sig övertygade och redo att agera. Kanske i slutet på en artikel på din hemsida, när besökaren känner sig fylld med information om din verksamhet, produkt eller tjänst, och vill ta nästa steg. De kan också vara i ditt nyhetsbrev, på dina sociala medier eller på andra ställen där det kan finnas potentiella kunder som blir intresserade. Se till att dina CTAs är synliga och att de har passande och lättförstådd text.